Strykjärnet

Vid ett besökt hos svärmor gjorde sonen en pärlplatta som hans farbror sedan strök, sonen är än idag, tre dagar senare, så exalterad över detta (om det är pärlplattans smältning eller användandet av den exotiska hemprodukten ”styrjärn” som orsakar detta vet jag inte) att han nu uppfunnit en lek med sin syster som heter just ”strykjärnet”.

Detta leker dom i soffan och går ut på att sonen ropar att han ska göra strykjärnet, sen gör han det och dottern skrattar förtjust. Först efter ett par gånger iakttar jag vad det egentligen innebär, dottern ligger på mage i soffan och sen rullar sonen över henne. (Om man ska vara petnoga så skulle det nog egentligen kallas ”Mangeln”, om man nu ska hålla sig till kategorin ”hushållsprodukter som aldrig används i detta hem”)

Det ser i ärlighetens namn ganska brutalt ut, men barnen skrattar och har kul och om jag ska vara ännu mer ärlig så kan jag inse hur lätt det är för mig, som ändå försöker reflektera över mitt bemötande, att se leken som ännu farligare eftersom den lilla är en flicka. När jag tänkte mig två bröder göra samma sak så kändes leken inte bara OK utan självklar. Så jag lät dom hållas. Inte bara för att det gav mig några minuter över att spela Wordfeud.

Kommentera

