Att få det att funka – Barn och sömn

Idag har vi en fungerande nattning för sonen även om jag vet att många andra fortfarande skulle klassa det som en svår nattning. För det ska erkännas att sonen är en utmaning att få att somna även om det idag är betydligt lättare än när han var mindre.

Hans problem är att när natten kommer så kommer också rädslorna, allt otäckt som han inte har tid att reflektera över under dagen kommen på kvällen när han måste ligga ner och blunda. Dessutom har han förmodligen, precis som jag och hans pappa, en dygnsrytm som gör det mer onaturligt att somna på kvällen än vad det är för andra.

Så hur gör man då för att få en fungerande nattning med ett barn som försöker alla knep för att slippa sova?

Steg ett är att förbereda, förbereda, förbereda. Redan vid sista uteleken, måltiden eller liknande börjar jag att förbereda honom på att kvällen är på väg och att det är dags att börja varva ner. Detta är viktigt för honom också och han frågar ofta om vad klockan är och vad detta klockslag innebär, hur långt är det kvar tills han ska sova? Inte med oro men som ett led i sina försök att ha koll på vardagen, det är viktigt att förstå att barn lever i en vardag där dom ofta saknar kontroll över omständigheterna!

När vi går in för dagen så påpekar jag detta, när vi äter kvällsmat så påpekar jag att det är sista målet för dagen och att det är extra viktigt att han äter sig helt mätt. Sen får han sysselsätta sig med lugnare inneaktiviteter någon timme eller två och när den börjar lida mot sitt slut så uppmärksammar jag honom på det också, ungefär vid en timme, tjugo minuter och fem minuter. Allra helst får det ett naturligt avslut i att ett pussel är färdiglagt, en bana i TV-spelet avklarat eller ett avsnitt av favoritserien tar slut.

Sen är det dags att börja stålsätta sig mot försök att slippa tandborstning, leksakshämtning och andra ”ska bara”. Samtidigt måste det balanseras mot hans behov av kontroll inför nattningen. Som exempel så måste han borsta tänderna på en gång men han får själv välja var det ska ske. Sen får han välja hur i sängen han vill ligga (fötterna mot väggen, huvudet vid fotändan eller vad det nu kan vara) men när detta är gjort så är det slut på fixande och han måste ligga still.

När man nått så här långt måste man se till att en check-lista är avklarad för att undvika undanflykter:

  • 1. Är han mätt
  • 2. Har han kissat nyligen
  • 3. Ha ett vattenglas vid sängen
  • 4. Se till att ev gosedjur är med
  • 5. Att man själv har jämn blodsockerbalans och inte behöver kissa inom kort

Sen är det bara att konsekvent uppmana honom att somna. Eventuella samtal som kommer upp måste man avgöra om dom är viktiga att ta (många tankar kommer som sagt upp när man ligger still och det kan vara viktiga orostankar eller händelser som han behöver få prata om) men samtal som ”Hur många människor bor i Japan?” eller ”Vad tyckte du om för mat när du var liten?” får vänta.

Sonen får möjligheten att välja om han ska bli masserad på benen eller kliad på ryggen medan han ska somna samt om han vill lyssna på musik under tiden eller inte. Detta är val som för dom flesta barn är överflödiga och bara rör till men med tanke på hur svårt han har för att komma ner i varv så kan det behövas för att hjälpa honom att slappna av.

Nu funkar detta bra, han gråter inte, han klagar sällan för eftersom denna procedur upprepas gång efter gång och inga undanflykter hjälper så har han förstått att det här med att gå och lägga sig är något som kommer behöva ske varje natt på just detta sätt. Ibland tar det lång tid men det är OK för jag är glad av vi har hittat ett sätt att få honom att somna utan ångest och rädsla.

(Ett tips för andra i samma situation är att införskaffa en surfplatta! På min iPad brukar vi först spela spel eller läsa saga tillsammans, sen spelar jag musik på den medan jag själv läser en tidning, bok eller surfar. Detta gör att jag inte stressas lika mycket av att sitta länge och det känner han också av!)

4 thoughts on “Att få det att funka – Barn och sömn

  1. Det skulle ha kunnat vara min 5-åriga dotter du beskrev i det här inlägget. Hon har också väldigt svårt att varva ner på kvällarna. Ligger jag bredvid i sängen och kliar henne på ryggen en stund brukar hon kunna slappna av lite mer (fast hon har ändå svårt att ligga helt stilla och vill gärna babbla i oändlighet och kommer på saker hon MÅSTE göra precis nu) och somnar såsmåningom. Om hon får ligga helt själv kan det ta TIMMAR innan hon slocknar.

    Jag ska prova att förbereda henne för nattningen ännu mer i förväg, såsom du beskrev.

    • Jag hoppas kunna förbättra nattningen ännu mer, för det tar fortfarande rätt lång tid men han känner sig i alla fall trygg under tiden. Men jag vet också att hans gener inte är dom bästa i sammanhanget..

      • Heh, jag får skylla på maken när det kommer till hennes nattuggle-gener, han är alltid på topp energi- och kreativitetsmässigt på kvällen…

        Ibland när hon har fått somna själv efter godnattsagan har jag kommit in i hennes rum och hittat henne slumrandes mitt på golvet med näsan i en ritbok och penna i hand.

Kommentera

