Vad är OK och inte? – Barn och sömn

När jag fick mitt andra barn så fick jag också uppleva hur det kan vara att ha ett barn som faktiskt vill somna! Dottern som nu är 18 månader visar med total tydlighet när hon vill sova, inte bara genom kroppsspråk utan även genom att helt sonika peka på först micron (ersättning) och sen på sovrumdörren efter att ha ätit färdigt. När hon läggs i stora sängen lägger hon sig själv till rätta och när man lägger sig bredvid så tar hon ett fast tag om ens arm och lägger den där hon vill att den ska vara. Allt man behöver göra är att hänga med och lyssna in.

För mig och maken är detta en dröm efter vad vi hade erfarit med sonen. Att ha ett barn som utan att klaga låter sig bli sövd och dessutom på relativt kort tid (max 15-20 minuter). Ändå vet jag att en hel del andra föräldrar skulle klassa detta som besvärligt för trots att det är relativt ovanligt att barn somnar helt på egen hand så är det ändå en bild som många föräldrar har av att natta barn. Jag vet inte hur många gånger jag läst om föräldrar som undrar varför deras barn inte kan somna själv i sin egen säng och ber om hjälp för att få detta att ske. Mest kända av dessa metoder är dels Anna Wahlgrens ”Sova hela natten”-kur och ”Femminutersmetoden”.

Jag ska försöka uttala mig diplomatiskt kring detta och börja med att klargöra att jag vet att barn är olika och att vissa barn säkert kan lära sig somna på egen hand med lite hjälp. Problemet är dock att båda dessa metoder går ut på att faktiskt överge barnet oavsett dess reaktion. Vi pratar alltså inte här om lite gny och gnäll eller ens ilskna rop utan även desperata skrik och nerbajsade blöjor ska ignoreras enligt metodernas ramar.

Det jag har läst om anknytningsteori, barns psykologiska utveckling och föräldraskap stödjer inte på något sätt dom här metoderna. Små barn (metoderna används från 4 månaders ålder och framåt) saknar förmåga att förstå att objekt (inklusive föräldrar) existerar även när dom inte är synliga. Att därför lämna ett litet barn i ett annat rum blir desamma som att helt överge det. Huruvida metoderna är direkt skadliga för barnets anknytning finns det, så vitt jag vet, ingen forskning kring men den är starkt ifrågasatt av barnpsykologer (källor välkomnas, själv har jag inte haft tid).

Så varför används dessa metoder? Varför har så pass många föräldrar en så stark vilja att få barnet att somna själv och i sin egen säng? Varför ses det ens som ett problem när lösningen ofta är enkel, att låta barnet somna i närhet av en vuxen?

Det finns ett par förklaringar som jag stött på. En del är rent praktiska så som att föräldern inte kan sova bra när barnet ligger nära eller att barnet omöjligt kan flyttas ifrån föräldern efter att det har somnat. Men andra är mer underligt grundade så som idén om att barn som inte lär sig somna på egen hand och i egen säng som spädbarn inte heller kommer göra det när dom blir äldre. Detta argument framförs ofta av Anna Wahlgren som anklagar föräldrar som väljer att låta barn somna i föräldrasängen för egoistiska.

Vi fick ofta, mycket ofta, höra detta argument även från andra håll när sonen var yngre. Vänner och släktingar uttryckte sin oro över att han inte i god tid lärde sig sova i egen säng och kom med varnande ord om att vi aldrig skulle få honom från stora sängen. Som tur var hade jag diskuterat detta med andra föräldrar som gjort som vi och vars barn lärde sig sova i egen säng utan några större problem efter några år. Det hör liksom till barns utveckling att i små, små steg bryta från sina föräldrar och allt mer klara sig på egen hand. Välmående barn har en inbyggd vilja att växa upp!

Och mycket riktigt så sover vår son nu själv i egen säng och i eget rum (något som han är mycket stolt över!). Detta skedde senare än för många andra barn men det ser jag som helt naturligt med tanke på hur hans inställning till sömn varit. Så när vi nu har en dotter som somnar lätt så länge vi är intill henne så kan jag inte för mitt liv se hur detta skulle vara ett problem och i ärlighetens namn har jag svårt att förstå varför det skulle vara ett problem för någon annan heller.

Kommentera

