Barnkalas

I lördags hade sonen sitt första kalas som han själv var med och planerade. Han och jag höll på i veckor med att komma på idéer, handla, baka och förbereda. För är det något jag är bra på så är det att planera kalas och det har jag efter min mamma. När jag var liten så hade vi främst tre olika typer av kalas som inte bara blev berömda i kvarteret utan som lever kvar i mitt minne än idag.

1. Fångarna på festen

Det var så det började, jag tror det kan ha varit mitt 8-årskalas och mamma och jag kom en kväll på idén att ha en temafest. Eftersom Fångarna på fortet var DEN stora familjeunderhållningen då så bestämde vi oss för att göra vår egen variant! Det gick ut på att laget (dom cirka 6-7 gästerna) först fick gå in i celler på undervåningen där dom skulle hitta nycklar. Dom skulle gräva i hinkar som hade äckligt innehåll utan att se vad som var i, leta i ett mörkt rum, klättra i trappan osv. Vi såg till att det fanns en cell som passade varje gäst talang.

Sen fick dom komma upp på ovanvåningen där dom skulle samla ledtrådar. Vet inte om jag minns alla men en gick ut på att svara på en gåta som min far (iklädd sin sjöbefälsuniform) ställde på balkongen. När dom svarade fel slängdes ledtråden ut på gräsmattan och dom fick på tid springa och hämta den. I ett annat rum satt en skum figur med strumpa över huvudet och gästerna fick ställa 20 frågor för att lista ut vem den var (det var får fröken från skolan!).

Till sist skulle dom komma på ordet och skriva det på ett Alfapetbräde innan dom fick skatten (godispåsarna)!

2. Vattenkalaset

Detta var min systers kalas, hon har nämligen turen att fylla i augusti. På den tiden var Vattenfestivalen i Stockholm aktuell och vi inspirerades att ha ett vattenkalas!

Jag och mamma gjorde upp en hinderbana av vatten med två vattenspridare, mig uppe i ett träd beväpnad med trägårdsslang och min kompis som sprang runt med vattengevär och sköt. Barnen fick då springa runt en bana, genom vattnet innan dom fiskade upp stenar från en liten bassäng för att få poäng.

3. Indiankalaset

Indiankalaset var egentligen mest en variant på vattenkalaset. Men den här gången åkte alla upp till skogen där vi hade förberett med gömda stenar som var sprayade i guld och silver och indianerna (det var temat) fick springa runt och försöka hitta så många stenar som möjligt. Reglerna var nog mer utförliga från början men rätt snart hittade barnen på egna regler, hur som helst så blev det succé!

Sonens kalas blev en maskerad på hans begäran. Förutom att barnen fick klä ut sig om dom ville så fick dom även varsin mask som dom dekorerade med glitterlim, stjärnor och döskallar. Förutom klassiskt fika (som jag helt och hållet överdrev men jag älskar att baka så jag tar varje chans jag får) med muffins, tårta, kakor och bullar.

Efter det fick alla gå ut på gården där dom fick leta guldklimpar (medelstora stenar som jag sprayat med guldfärg och gömt). Sen tog deras egen fantasi vid och dom lekte fritt tills kalaset nästan var slut. Då fick dom fiska fiskdamm innan dom åkte hem!

Sonen blev nöjd och det är allt som spelar roll men jag misstänker att även gästerna var nöjda när dom åkte hem med godispåse, egengjord mask och en guldklimp!

Kommentera

