Personliga högtider!

Jag tycker vi firar för lite i dagens samhälle! De enda riktiga högtiderna med något slags budskap är väl jul (kärlek och omtanke eller nåt) och nyår (nystart). Annars är det rätt diffust vad som egentligen firas när vi är lediga. Påsken är kristendomens största högtid men för alla som inte är troende kristna faller poängen och det blir ett firande av ägg och godis.

Midsommar är lite mysigt och kan väl ses som ett firande av sommaren och ljuset men saknar ändå den här riktiga glädjen och meningen. Nationaldagen är kanske värst, ett firande av vår frihet som pågått i typ 700 år? Dessutom hijackad av nationalister.

Dock har jag en underbar lösning på detta, nämligen att vi hittar våra egna högtider som ger oss mening (Ah, så tidstypiskt!). Gärna med en historia som kan berättas för barnen och barnbarnen sen medan dom smaskar på sitt högtidsgodis. Vi har redan infört vår första familjehögtid idag för idag så sa till slut min förra chef upp sig. Jag ska inte gå in på några detaljer men den chefen plågade mig och därmed min familj under hela min anställning. Det slutade med att jag sa upp mig vilket på sätt och vis kändes som ett nederlag för det var ju inte jag som hade gjort något fel. Så därför känns det som en dag av seger när chefen äntligen har fått packa ihop och ge sig av – som ett bevis på att rättvisa sker i slutändan ibland. Att det inte lönar sig att bete sig som den chefen gjorde.

Så i år framöver tänker vi, den 5/5 fira med god mat och godis till barnen för att lyfta fram vikten av att alltid göra sitt bästa, stå upp för sina ideal och inte ta skit. Vilken skulle er högtidsdag bli och med vilket budskap?

Kommentera

