Knarkutlämnare eller prostatahackare?

Min man har yrkesvalsproblem. Eller jag har yrkesvalsproblem åt min mans räkning för även om han är den som tar beslutet (åf kårs!) så är det jag som forskar, funderar och lägger fram bra förslag. Eftersom han gillar knark, eller jag menar läkemedel, så har ”vi” länge varit inne på farmaceut. Men han har även fått ett lite bredare intresse för biologi och kemi och dessutom så är utbildningen för farmaceut långt härifrån vilket skulle innebära flera besök per termin under flera dagar varje gång. Inte kul. För mig alltså. Två barn som ska till dagis och överleva vardagen helt på egen hand? Nej, inte om jag absolut måste.

Så upptäckte jag att det fanns något som kallas biomedicinsk analytiker! Tydligen jobbar dom lite överallt utan att synas (alltså lite av ett Jesusjobb!) och med massor av olika saker. Och allt handlar om sådant som maken snöat in på – celler, reaktioner, värden och annat knasigt.

Men mycket mer vet jag inte om yrket. Och inte om receptarie heller. Så vad borde han välja?

4 thoughts on “Knarkutlämnare eller prostatahackare?

    • Samma lön i princip. Lite bättre framtidsutsikter för BMA men receptarier går också en ljus framtid till mötes.

      Och ja, båda verkar dödstrista. Är glad att det inte är jag som måst välja på det!

  1. Min kompis är biomedicinsk analytiker. Hon tycker det är kul. Men jag har ingen aning om vad hon egentligen gör om dagarna. En gång nämnde hon ett provrör. I ganska varma ordalag om jag minns rätt.

Kommentera

