Ta hand om dig – du är viktig nu!

Jag har under rätt långa perioder varit rätt dödsföraktande. Döden skrämde mig inte, jag var mest nyfiken på vad som väntade. Så jag har aldrig tidigare kunnat relatera till rädsla för att dö. Jag har aldrig oroat mig för cancer, flygolyckor, hjärtinfarkt eller liknande.

När sonen först kom så började jag få en känsla av att vara så pass viktig för någon att jag kanske borde börja tänka på min hälsa. Men medan han var riktigt liten kände jag fortfarande att just jag var utbytbar – det fanns så många som älskade honom att jag inte var ovärderlig fullt ut.

Men sen blev sonen äldre, han blev en person med tankar och känslor. Och JAG – bara JAG blev viktig för honom för just den jag är. Ingen kan ersätta mig nu. Samtidigt får jag ett till barn och nu vet jag att jag snart kommer vara lika viktig för henne. Helt plötsligt har min hälsa blivit viktigare än någonsin innan. När jag nu vill träna och gå ner i vikt så är det inte längre på grund av fåfänga (enbart) utan för att jag verkligen vill leva tills jag bli 100 och vara frisk hela vägen dit!

Detta tillsammans med den mest fantastiska ”Träningsskola” jag någonsin läst (Linna låter texten ta plats, det är ingen snabblösning, ingen ”bli smal på 10 minuter”. Läs och fascineras! Och bli inspirerad!). Gör att jag har mycket goda förutsättningar för att verkligen komma igång med ett mer hälsosamt liv.

Att nattvaka och se allt relativt

Flickan mår bra och förutom min rygg som är ett katastrofområde av stelt bäcken och muskelknutor så mår jag bra. Men hon har magknip och kan få rätt långa skrikperioder. Som tur är så inträffar dom oftast på dagen så att vi kan sova på natten men då och då blir det nattvak. Det som funkar bäst då är att studsa på studsmattan, man får bra gung utan att behöva anstränga sig allt för mycket. Från studsmattan kan man dessutom se TVn vilket gör att man kan underhålla sig lite medan man lugnar. (Ja, vår lägenhets möblering bygger på pragmatism och funktionalitet – ibland ser det inte klokt ut!)

I och med detta så uppskattar jag vissa kanaler mer än någonsin och framförallt Discovery Travel & Living. Korta, lättsamma och textade program. Cake Boss, Toddlers & Tiaras (det kan dock misstas som skräckfilm ibland) och inte minst John & Kate plus eight! För ibland när jag studsar där och suckar över min förlorade nattsömn och smärtande rygg så behöver jag se hur det skulle vara att ha sex stycken samtidigt. Sex stycken som behöver matas, tröstas, bytas och vaggas. Då känns det inte lika jobbigt längre.

Att nattvaka och se allting relativt

Flickan mår bra och förutom min rygg som är ett katastrofområde av stelt bäcken och muskelknutor så mår jag bra. Men hon har magknip och kan få rätt långa skrikperioder. Som tur är så inträffar dom oftast på dagen så att vi kan sova på natten men då och då blir det nattvak. Det som funkar bäst då är att studsa på studsmattan, man får bra gung utan att behöva anstränga sig allt för mycket. Från studsmattan kan man dessutom se TVn vilket gör att man kan underhålla sig lite medan man lugnar. (Ja, vår lägenhets möblering bygger på pragmatism och funktionalitet – ibland ser det inte klokt ut!)

I och med detta så uppskattar jag vissa kanaler mer än någonsin och framförallt Discovery Travel & Living. Korta, lättsamma och textade program. Cake Boss, Toddlers & Tiaras (det kan dock misstas som skräckfilm ibland) och inte minst John & Kate plus eight! För ibland när jag studsar där och suckar över min förlorade nattsömn och smärtande rygg så behöver jag se hur det skulle vara att ha sex stycken samtidigt. Sex stycken som behöver matas, tröstas, bytas och vaggas. Då känns det inte lika jobbigt längre.