Är det verkligen värre med en knarkande granne?

Bostadsområden är ett rätt hett ämne, särskilt om man har barn. Givetvis är det något som tas upp på familjeliv.se med jämna mellanrum och då brukar frågeställningen vara något i stil med ”Kan du tänka dig att bo i ett invandrartätt område?” med vilket dom syftar till förorter eller ytterområden med hyreslägenheter och ofta dåligt rykte.

Många, väldigt många, svarar instinktivt ”Nej!” på frågan och tar upp dom självklara argumenten om att man inte vill bo bland kriminella. En del ger konkreta och förståeliga skäl som att bilar blir vandaliserade eller förstörda samt att man har skolbarn och inte vill att dom ska gå i en belastad skola eller umgås med ”problembarn”. Det kan låta hårt men jag förstår dom.

Det jag däremot inte förstår är argument som att det bor socialfall och kriminella i området. För visst, det bor säkert fler inbrottstjuvar, knarkare och gäng-wannabes men hur drabbar det mig egentligen? För dom som gör inbrott i bostäder åker till välbärgade villaområden, knarkarna håller sig hemma eller åker in till centrum och ”gängen” likaså. Alltså, när det gäller dom brott som verkligen kan drabba mig så är det större risk för detta om jag bor i centrum eller i ett villaområde. Den våldtäktsvåg som drabbat stan har främst handlat om centrala delar av stan.

För varför skulle det vara värre med en knarkande granne som går på socialbidrag än en hustrumisshandlande höginkomsttagare?

8 thoughts on “Är det verkligen värre med en knarkande granne?

  1. Väldigt bra fråga, jag bor ju i fittja i botkyrka, här finns det så mycket invandrare att jag är näst intill exotisk. Faktum är att de flesta av mina grannar är snälla och trevliga och nyktra människor, de läskigaste människorna här är svenskarna, typ 80% av alla svenskar här stinker alkohol, allvarligt alltså.

    Det är väl det där vanliga ”det man inte ser har man inte ont av”.

    • Jo, intrycker jag har från vårt område (ytterområde med mindre bra rykte) är att svenskarna är värst. Det ”värsta” jag sett här är någon typ av langning som ägde rum i centrum. Men i ärlighetens namn så drabbar det mig inte alls egentligen. Och återigen, det sker oftare nere på stan än här.

      Så varför skulle det vara värre än att villagrannen anlitar svart städhjälp? (Har hur många exempel som helst! :-D)

  2. Fast det stämmer inte riktigt. Att bo i ett ”lågstatusområde” ökar risken att drabbas av brott. Bostadsområden med hög arbetslöshet har också i genomsnitt en högre kriminalitet. Men sedan är ju risken som du säger hög mitt inne i stan också eftersom mycket folk rör sig där.

    • Men det måste ju bero på vilka brott som begås i området, eller hur?

      Och sen är det klart att en högre procent beoende i dessa områden drabbas av brott eftersom det är en högre procent som på något sätt har kontakt med kriminalitet än annars. Men om man som ”vanlig” medborgare bor i ett av dessa områden och det inte förekommer överfallsvåldtäkter, oprovocerade rån och misshandel så ser jag inte hur risken blir högre att drabbas än om man bor i ett välbärgat villaområde?

      • Som ”vanlig medborgare” så gäller det i varje fall för inbrott. Tvärtemot vad många tror så är risken större att du drabbas av inbrott om du bor i ett resurssvagt område.

      • Så kanske det är, jag har inte kollat några siffror från BRÅ men jag vet bara att jag inte hört om ett enda inbrott i vårt område men flera i mitt förra (välbärgat villaområde) men det är ett väldigt skralt och opålitligt underlag!

  3. Ping: Tweets that mention Är det verkligen värre med en knarkande granne? « DANITRAS BLOGG -- Topsy.com

  4. Naturligtvis så är väl ingen dummare än att han/hon undviker att ”skita där man bor”. Detta under förutsättning att man är nykter och resonerar förnuftigt. Detta gäller tyvärr inte alltid personer som lever i ett drogberoende.
    När det gäller busungar, med eller utan invandrarbakgrund, så är det samma sak. Man sköter sig o k när man är hemmavid. Med tanke på att många invandrare fortfarande har en auktoritär och hirarkisk familjestruktur där föräldrarna styr är det angeläget att hålla dessa (föräldrarna) i okunskap om vad som händer. Detta är möjligt p g a språkproblem. Det är nämligen barnen som kan svenska och därmed kan bestämma vad föräldrarna ska få veta.
    F ö så handlar det om exponering. Stor exponering större sannolikhet att drabbas. Om man själv är nykter och inte söker kontakt med ”buset” är chanserna betydligt mindre. Tidigare har detta gällt: En nykter man på ca 180 cm längd gick ganska säker. Gangsters är fega och vill inte riskera att få stryk själv. Numera är dom fortfarande fega men jagar i flock och då hjälper det inte hur stor, stark och nykter man är.

Kommentera

