Kontastverkan och faran i att använda hög kvalitet

Jag har färgat håret i en nyans som är mycket sämre än den jag hade innan. Detta visste jag innan jag gjorde det och ändå kunde jag inte låta bli. Jag vet inte om det är för att jag hoppas på att det ändå ska bli bättre än alla andra gånger jag provat att bleka och färga till en ljusare nyans eller om det är för att jag blir så snygg när jag sen färgar tillbaka det till mörkt. Det lutar nästan mer åt det senare, kontrastverkan FTW!

En annan sak insett är hur farligt där är att prova en produkt eller livsmedel som har högre kvalitet än den man använt innan. Ni vet hur olika företag lovar att ”provar du denna så kommer du aldrig vilja byta tillbaka”? Detta stämmer allt för väl på diverse produkter som jag råkat prova. Jag trodde jag var nöjd med mitt vanliga Wella-shampoo innan jag provade shampoot från frisören. Jag trodde att vanliga Loreals rengöring var bra innan jag testade Clinique, jag trodde att hushållsost var god ost tills jag åt en extra lagrad prästost osv.

Ännu värre är det med hemlagad mat vs. industriproducerad. Har man väl börjat göra moset, bearnisesåsen, köttbullarna, fiskpinnarna och liknande själv så smakar inte färdigalternativen ens OK.

Så, vad jag har lärt mig är att bara avancera i kvalitet om jag har pengar och/eller tid att fortsätta köpa/göra detta. Annars orsakar jag bara mig själv onödigt lidande.

2 thoughts on “Kontastverkan och faran i att använda hög kvalitet

  1. såna här inlägg kan man inte skriva utan bild!!

    hur som helst så vet jag hur det är. jag har gjort samma sak. många gånger.

    ibland är det bara förändringen man är ute efter. och kanske besvikelsen över resultatet.

Kommentera

