Carola, parfymen och vår egen förträfflighet

Ni har väl inte missat Carolas parfymfadäs? Hon åker till Haiti för att träffa ”sitt” fadderbarn och köper med en parfym som present. Vår sjuka värld gör att pengarna hon la på parfymen hade kunnat finansiera hela pojkens resterande skolgång. Situationen blir helt sjuk och Carola framstår som en total idiot.

Jag tycker mest synd om henne och undrar varför ingen stoppade henne. För tanken var god men hennes logik var tydligen någon annanstans.

Men det som händer sen väcker många tankar hos mig. Aftonbladet gör detta till ett scoop, man intervjuar pojken och skriver en lång text om hur totalt befängt Carolas agerande var. Hur mycket kostade detta Aftonbladet? Hur mycket kostar kamerorna som dom fotograferade med? Och då kan dom ändå använda argumentet att detta har ett nyhetsvärde. Vad har vi för argument när vi sitter här hemma och dömer? Vi vanliga människor som på vår höjd skänker en femhundring i månaden för att bota vår i-landsångest.

Är det så skönt att se hur Carola klanta sig eftersom vi själva känner oss så mycket bättre? Vi skickade ju ändå ett SMS till Läkare utan gränser, kanske två gånger till och med. Visst är vi förträffliga!

One thought on “Carola, parfymen och vår egen förträfflighet

  1. Jag tyckte att det var lite dubbelt att Carola ”dök upp” på Haiti, bland hjälparbetarna. Vad hade hon där att göra? Hon är varken sjukvårdsutbildad eller logistikutbildad. Men jag tror att hon var där för att göra en stödgala. Jag vet inte om hon utförde den där eller om hon åkte ner för att göra research inför galan här hemma. Det är ju kanon om hon lägger spelningspengar till Haiti (vilket jag tror att hon kommer att göra) men det såg lite galet ut när man såg bilder på en Carola bland sjukvårdsteamet och patienterna måste jag säga :-O

Kommentera

