Stockholmarnas skakiga steg in i 90-talet

SL ska sluta med sina förköpsremsor! Stämningen bland SL-resenärer verkar vara upprörd, orolig och ytterst skeptisk. Hur ska man nu veta hur länge ”kupongen” gäller? Hur ska man veta hur många ”kuponger” man har kvar på kortet? Och hur ska dom stackars pensionärerna klara denna elektroniska revolution?

Jag minns min första resa på egen hand till Stockholm som jag gjorde för snart 10 år sedan och hur jag faktiskt började skratta när jag insåg att man använde någon typ av pappersremsa för att åka kollektivt. Och ännu mer skrattade jag när jag insåg att kontrollen av denna remsa inte på något sätt var automatiserad utan att en stackars man eller kvinna satt i ett bås, iklädd uniform och utrustad med en stämpel anno 1973 med vilken dom bankade till varje remsa. Hade jag haft en mobil med kamera så hade jag tagit ett kort men så långt hade mobiltillverkningen inte kommit ännu.

Så lite sorgligt tycker jag nog att det är att även vår huvudstad till sist lägger ner pappersremsan för det som vi i resten av landet redan är vana med (även dom stackars pensionärerna). Min senaste remsa som ligger i plånboken ska jag nog spara så att jag även i framtiden kan le åt att Stockholm ända in på 2000-talet använde ett system som vi andra knappt minns.

Och till er stockholmare vill jag bara säga ”det löser sig”. Ni kommer få koll på det elektroniska med tiden, har ni problem så kan ni ringa valfri pensionär på något av Sveriges äldreboenden. Dom har både rutin och gott om tid att förklara hur det går till!

10 thoughts on “Stockholmarnas skakiga steg in i 90-talet

  1. Eftersom jag tycktes reta upp stockholmarna när jag sa att de inte kan köra bil, så känns ordet ”pass” som en bra lösning på det här inlägget… 😉

  2. jag fattade ingenting när jag var i stockholm för mamagalan!

    jag fattade helt seriöst ingenting att man skulle ha en pappersremsa, och så visa upp den för nån.

    liksom…
    va??
    som sagt. fattade ingenting.

    och ja ghåller med dig ang terry. hon borde inte förtjänas att länka till. I VANLIGA FALL. nu är hon ju gravid.

  3. och jag är alltså inte ironisk.

    jag liksom fattade inte.

    man köpte några remsor på pressbyrån och det kändes så… alltså… jag fattade inte.

    helt otroligt att stämpeln kunde visa klockslag.

  4. Hahah, gud vad jag skrattade när jag läste ditt inlägg. Jag är själv stockholmare (fast bor utanför stan) men har aldrig reflekterat över det förlegade systemet med åkremsorna, trots att jag även bott i andra städer som haft elektroniska grejer. Man blir väl lite hemmablind. Och det där med att spara en remsa ska jag faktiskt göra! Dem får mig alltid att tänka på när man gick på mellanstadiet och tyckte att det var SÅ spännande att åka in till sthlm och få gå på Drottninggatan och handla. Det är för övrigt fortfarande typ enda gatan inne i stan som jag hittar på. 😉

Kommentera

