Den mest splittrade blogg och människa jag mött?

Egentligen vill jag arbeta med den här bloggen och få den att växa. Jag siktar inte på att adopteras av någon annan sajt eller ens kunna få någon reklaminkomst utan målet är egentligen bara att få fler läsare som blir glada av min blogg.

Men mitt stora problem är hur splittrad jag är som individ, både när det gäller humör och intressen. Stabil och jämn är inte ord som används för att beskriva mig.

Så vad ska man då hitta på när man vill skriva om mobiler, smink, jämställdhet, vardag, teknik, politik, mat, inredning och film? Skriva om allt? Välja ut några? Starta fler bloggar?

11 thoughts on “Den mest splittrade blogg och människa jag mött?

  1. Jag tror det är de flesta bloggars sk problem – de speglar skribenten. Om man sedan börjar sålla vad man ska skriva om och kanske t.o.m nischar sig, så vinner man kanske en läsarkrets men förlorar de personliga läsarna som känner att de ”känner en”.

    Min blogg har alltid varit spretig men den har tappat rejält med läsare genom åren. Vet inte hur mycket som har med min spretighet att göra och om kanske det faktum att privatbloggandet börjat ses som passé har påverkat. Facebook upptar nog mycket tid som tidigare ägnades åt bloggar

    • Ja, så kan det nog vara. Jag tycker också att allt fler bloggar nischar sig mot ett ämne med några få avvikande inlägg. Och i ärlighetens namn så gillar jag dom rätt bra också, dom mer personliga bloggarna måste ligga på en högre nivå för att vara lika intressanta.

  2. Jag har också funderat över hur jag ska göra. Jag vill väl ungefär samma som du att få fler läsare men inte så mycket mer än så.

    Först och främst har i alla fall jag tänkt fixa en design som ska visa vem jag är ungefär och som jag kan stå för. Sambon ska hjälpa mig.

    Vad jag skriver om det blir liksom lite vad som funkar för tillfället. Jag försöker i alla fall dra ner på mina evighetslånga dravellinlägg om vad jag ska göra idag och så. Visst kan man skriva om det men jag är medveten om att det inte alltid är jätteintressant att läsa det jag skriver. Men det är skönt att häva ur sig.

    Något som jag däremot har börjat göra är att skriva om vilken bok jag läst för tillfället. Nu blir det inte mycket utan mer om jag tycker den är bra eller inte och en bild på framsidan. Sen är jämställdhet och genus något som intresserar mig som jag skriver rätt ofta om.

    Jag skulle om jag ville kunna skriva om en vårdnadstvist jag går genom just nu men det gör jag inte. Kan bli så fel då jag misstänker att fel personer läser bloggen.

    Jag skriver väl egentligen om allt som kommer över mig och som intresserar mig. Sånt jag läst om i tidningen, läst om på andra bloggar och sånt som jag stör mig på. Vardagssaker, vad jag pluggar för tillfället och hur det går och lite ditten och datten.

    Just nu har jag cirka 600 läsare i månaden och det ökar hela tiden har jag märkt. I början av året låg mitt besökarantal på cirka 200 besökare/månad.

    Jag anstränger mig inte så hårt och jag antar att det är väl därför som det heller inte är någon av dom mest lästa bloggarna på planeten…

  3. Gud vad jag känner igen mig. Har till och med ett blogginlägg om det i bakhuvudet någonstans. Jag tycker att det är skitsvårt att balansera det som är jag in i bloggen. Feminism blandat med oseriösa bilder. Vad ungarna säger ihop med dissande av idioter. Det är skitsvårt. Och ska man nå någonstans ska man nog a) provocera genom att vara överdrivet mallig/stöddig/elak b) nischa sig stenhårt.

    Jag har ingen lust att göra något av det.

    • Nej, precis! Jag har dessutom inget intresse eller kunskapsområde där jag känner att jag är så exceptionellt bra jag skulle kunna nischa mig enbart inom det.

      Vi får helt enkelt köra på som vi gör, du kanske får tur och blir upptäckt som krönikör och jag kanske lyckas locka tillräckligt många följare från min wierdotrådar på FL.

  4. Min åsikt är ju att flera bloggar är det rätta så att rätt målgrupp nås av rätt text. Fast det förutsätter ju såklart att ämnena som avhandlas är tillräckligt skiljda för att det ska bli lätt att separera inläggen.

    • Och att varje ämne får något sånär lika mycket tid och uppmärksamhet. Som det ser ut nu så skulle min teknikblogg vara rätt död (även om det är dom inläggen som ger flest googlebesökare).

      Men annars håller jag med om att det vore det bästa alternativet. Ska suga på den kolan..

Kommentera

