Tror dina barn på tomten?

Jag lurar inte i min stackars son att tomten finns. Det är jag som betalar och väljer klapparna och vill därför ha cred för det efteråt. Ha ha!
Dessutom känns det rätt onödigt och hela idén med en jultomte är orimlig och är så uppenbart en sagofigur vars existens blir svår att förklara. Jag kommer ihåg hur jag utmanade tomtens existens genom att fråga mamma hur han kunde vara på så många olika ställen samtidigt och varför vissa barn fick allt dom önskat sig och andra inte  – oavsett snä

SDC10128

llhe
t. Jag fick inga bra svar, men så trodde jag aldrig heller på tomten.
Vi pratar faktiskt lite om tomten här hemma men mest på skämt. Skulle sonen på allvar fråga om tomten fanns så skulle han få ett ärligt svar.
3 thoughts on “Tror dina barn på tomten?

  1. Ping: Julen och tomten « Hippiemamman

  2. Svårt det där! Tomten är en kul grej men de lär sig ju ganska snabbt (av andra om inte annat) att han är en bluff. Jag tycker att det är roligt så länge de tror på tomten, som ett kul inslag men avskyr skrämsel ”om du inte är snäll så kommer inte tomten” eller ”tänk om tomten glömt oss”. DET tycker jag är hemskt när föräldrar säger. Tomten ska, som sagt, bara vara något kul och traditionsenligt, ungefär som Kalle Anka!

    //Magda

    • Jo, jag tänker nog lite på dom vänner jag hade som trodde på tomten långt upp i skolåldern. För mig var det alltid så konstigt eftersom jag aldrig trott på tomten. För mg är det ingen tradition.

Kommentera

