Män och kvinnor – olika typer av föräldrar?

Nyligen var det lite av en debatt på olika bloggar om huruvida kvinnor är bättre föräldrar än män. Både den biologiska aspekten och den sociala togs upp som argument och jag kan absolut tänka mig att kvinnor fostras till att bli något bättre i spädbarnsvård. Men jag tror att väldigt mycket handlar om att vi kvinnor tror att vårt sätt att ta hand om barn är det enda riktiga. Hur ofta misslyckas en normal man med att ta hand om ett spädbarn? För nog har genomsnittsmannen kompetens nog att avgöra vad som kan krävas för att barnet ska bli nöjt. Och även om det kanske tar lite längre tid än för kvinnan så lär barnet inte fara direkt illa. Och vad gör det då om barnet har fyra filtar omvirat sig i vagnen istället för den där nya overallen du köpte för 1200:-? Så länge barnet mår bra så är ju allt bra.

Alex Schulman tar upp ett exempel.

2 thoughts on “Män och kvinnor – olika typer av föräldrar?

  1. Såg din kommentar till Hanna H:s krönika. Du får mig att vilja spy. Min raison d’être är precis den du beskriver, mina föräldrar saknade innehåll/mål i livet och då skaffade de mig – som om jag vore ett husdjur. Jag hatar dem för det. De (och du) borde ha funnit syfte och mening med sina liv innan de tyckte fortplantning var en bra idé, men det är väl för svårt om för svennebananer som de och du. Eller mer troligt – om man hittar ett syfte med livet behöver man inte tvinga sig på ett barn som inte värja sig, säga nej eller ”göra slut” och lämna dig.

Kommentera

