Barnkläder och WT eller ”Vad fan har hänt med Lindex?”

En viss Bonanza startade för ett tag sedan en tråd där hon efterlyser klädaffärer med prisvärda barnkläder i unisexfärger eftersom Lindex har försämrat sitt utbud. Det går bra ett tag men sen kommer den första kommentaren:

Men gud, är ni allvarliga? Vad är det för fel på Lindex och HM? Och vad är det för fel på rosa? 
Är så himla trött på det här tjatet om unisex, jämställdhet bla bla bla…..orka liksom.

För när man kommer in på ämnet barnkläder och genus så vandrar man på känslig mark med många starka åsikter. Det är nämligen väldigt provocerande att inte låta sitt barn följa mallen. På något sätt är det för många viktigare än särskilja könet på små barn än på vuxna trots att skillnaderna är mindre – nästan obefintliga. Bonanza är inte heller den som är tyst utan ger sin vassa replik tillbaka:

Men gå och klä din dotter i rosa och din son i spindelmannen och låt oss med lite vettigare värderingar sucka över att det bara finns white trash-kläder i butikerna.

Och då kommer vi in på punkt två i ämnet. Är det WT att klä sina barn könsstereotypt? Är medvetenhet kring genus och jämställdhet en klassfråga? Självklart är det så. Så självklart att jag inte ens orkar leta rätt på en källa. Detta påpekas också i tråden med det avfärdas tillsammans med studien som visar att samma barn bemöts och beskrivs på olika sätt beroende på om hen har rosa eller blått på sig. (Faktaförnekelse hänger också ihop med utbildningsnivå och social situation)

Hur uppfattar du det?

8 thoughts on “Barnkläder och WT eller ”Vad fan har hänt med Lindex?”

  1. I love this. I sann genusanda håller jag helt klart med om att Lindex har blivit galet dåliga. I alla fall i Örebro på Marieberg. Jag och sambon skulle köpa regnbyxor till sonen som är sju år gammal och drar storlek 134/140. Gick in på H&M, hittade bara svarta. Fult och tråkigt, gick in på den delen där de typiska flickkläderna finns och där fanns ingenting. Absolut inget. Sedan vandrade jag in på Lindex, fick en chock av uppdelning, klagade högljutt över den dåliga äckliga uppdelningen och gick ut därifrån igen. Det var chockrosa på ena sidan och blått på den andra. Jag och sambon stirrade på varandra och ja gick därifrån. Det fanns inget där, sonen tycker inte om blått. Rosa gillar han men rosa regnbyxor och risken finns att han blir mobbad. Jag fick beställa ifrån Ellos, det blev gråa trista men storleken var rätt och stilen på de var rätt så då fick det bli de.

    Jag gillar genustänk och läser just nu Genusvetenskap den här terminen. Blir förfärad över alla människor som tycker att det där med genus inte alls är viktigt. Ungefär som om de vill gå runt utan lön, tvingade att göra allt som har med hemmet att göra, föda och ta hand om barn och inte ha några som helst rättigheter… Ibland kan man undra ifall dessa människor har koll på vad det är de pratar om egentligen när de säger att det här med genus är överdrivet och uttjatat.

    • Ja, många låser sig fast vid just bara kläder och tror att alla som tar upp genusfrågan bara fokuserar på kläder. Det är rätt dumt för debatten.

  2. Jag undrar också vad fan som har hänt med lindex? Fan vad de har sunkat till sig på barnavdelningen. Jag tror faktiskt inte att medvetenhet runt genus är en klassfråga, eller jo om man ser till att de billiga varuhusen inte säljer unisex så man kan få punga ut en del pengar för att få leva som män lär, men annars tror jag inte det.

    De som jag känner som har mest pengar och är högst utbildade är de som gör störst skillnad på killar och tjejer, men jag kanske bara har haft otur iof 😀

    • Jag tror det handlar mest om just utbildning och medvetenhet. Främst är det nog samhällsvetare och personer som intresserar sig för de ämnena som även fokuserar på genusproblematiken.

  3. Jag håller med dig (och Bonanza). Ibland orkar jag inte ta diskussionen eftersom det känns så självklart för mig att genus är viktigt.

  4. Jag gillar inte riktigt ordet wt. Främst för att ingen anser sig vara det och för att vi som säger det anser oss förmer än andra. Jag skriver vi eftersom jag själv slänger mig med uttrycket här hemma. Men okej. Ja. jag tror att medvetenhet, i klädfråga, i fråga om uppfostring, i fråga om dagisval, skolval, långtidsamning i fråga om alla AKTIVA val som föräldrar gör så är högutbildade (eller samhällsintresserade) människor med och väljer på ett annat sätt än lågutbildade eller de som lever utanför i samhället. De högutbildade söker information från olika källor och går inte enbart på ”mun mot mun” historier och de kan väga för- och nackdelar på ett annat sätt tror jag. De köper liksom inte läget bara för att en person säger att det ska vara så.

    Om genuskläder så tror jag att de medvetna föräldrarna snarare söker efter praktiska kläder än könsneutrala. De köper windstopper från pop, inte för att det är pop utan för att windstoppern är bra. Och pop har könsneutrala kläder så där faller det sig naturligt att pojkar inte behöver ha blått och flickor rött.

    Själv känner jag inte till enskilda affärers utbud eftersom jag ärver de flesta kläder men jag är mycket irriterad på att barn i tidig ålder ska delas in i klädfack där pojkar ska vara tuffa och flickor gulliga och där flickkläder är så jävla gulliga att de inte kan leka som barn gör.

    Nä. Nu blir det här för långt känner jag. Adios!

    • Jag är väldigt kluven till begreppet. Det är fantastiskt användbart och roligt samtidigt som det har en bitter eftersmak.

      Jag kallar dock inte personer för WT utan agerande, prylar och liknande. Och jag själv passar in på mycket där!

Kommentera

