Arma flickebarn

Det är en liten honbebis i magen. En flicka. Hon heter Esther.

Jag hamnade lite i chock när jag fick veta det på ultraljudet (eller, inte namnet det framgick inte där). Det är nästan omöjligt för mig att se mig själv som en flickmamma. Flickor är så konstiga, jag vet inte alltid hur man ska hantera dom så hur ska jag kunna vara mamma åt en? Kommer hon fnittra när hon tisslar och tasslar med sina tjejkompisar? Kommer dom skrika så där högt så man får ont i öronen? Kommer hon hata mig som tonåring?

Hur ska jag klara av det här?

18 thoughts on “Arma flickebarn

  1. Hej du!

    Jag har precis kommit hem från ett tillväxtultraljud, är i vecka 34. Ingenting är 100% säkert, men just nu tänker jag samma tankar som du.

    • Väntar du också en flicka? Vår BM var försiktig och sa att hon inte fick säga något om hon inte var väldigt säker på sin gissning. Och när hon väl fick en bra vinkel så verkade det inte vara några tveksamheter. Men 100% kan man ju inte vara.

  2. Grattis till dott! Hon kan ju bli lika cool som dig också. Min är sin far upp i dagen så det lär vara ett angenämt helvete för mig tills jag dör. Hoppas lillebor är en riktig lillebror, har en fördom om att alla lillebröder är lugna och snälla.

  3. Det är väl inte bara flicks som tisslar och tasslar och fnissar? Jag tisslade som fan med min bästis när jag var 14-15 (haha, bästis, som att vi var fem).
    Jag har en stor skräck att jag ska få en pojke. Det är lite bättre nu, men det har varit nästan en fobi. Hur torka under pung?
    Tips: SKriv aldrig på fl att du kommer abortera ungen om det blir pojke/flicka och om man upptäcker det försent, sätta ut kiddet i skogen. Folk blir så JÄVLA sura.
    Btw, du måste ju vart preggo när vi sågs i somras ju! Visste du om det? Hynda.

    • Det är inte under pungen utan på som är problemet. Bajset kan verkligen fastna på den! Tack för tipset ang FL, då lägger jag ner den idén. Gäller det även i fall jag skulle lägga ut barnet på Tradera? Mycket FL-folk hänger ju där!

      Jodå, jag visste om det. Men jag var typ i v. 7 och visste inte om du var ett totalt psyko så jag vågade inte berätta.

  4. Jag är inte gravid men om jag skulle bli gravid så önskar jag mig en flicka. Jag har en pojke redan. Vet att jag är dum i huvudet som önskar mig en flicka.. Självfallet skulle jag bli jätteglad oavsett kön. Det är ju trots allt ett barn man vill ha och inte ett kön. Esther är ett jättefint namn, jag vill ha en Elsa… Förstår dock dina funderingar kring att få en flicka. Är det verkligen skillnad? Finns det någon påtaglig skillnad överhuvudtaget? Min son hatar mig ibland, han är sju år idag och om det här är vad jag kommer få som tonåring så kan flickorna slänga i sig väggen. Han tycker synd om sig, han är helt besatt av kläder (dock inte string, tack och lov), han hörs och gör sig hörd och är väldigt dramatisk. Man skulle kunna tro att han är en flicka ibland…

    • Nej, varför är du dum i huvudet? Jag önskade mig en pojke till. Jag tror det är rätt normalt att man spontant önskar sig ett särskilt kön även om det är helt oviktigt jämfört med att det är friskt – eller att man får ett barn överhuvudtaget.

      Jag förstår vad du menar och självklart kommer det verkligt avgörande vara vilken personlighet hon får. Men samtidigt så bemöter samhället pojkar och flickor på olika sätt och det är nog det jag är lite rädd för – den delen som inte jag kan påverka.

  5. Jag är dum i huvudet ur ett moraliskt synsätt skulle jag tro för att jag önskar mig en dotter medan samhällets syn är att man inte bör önska sig kön utan ett barn. Men jag står för min önskan. 🙂

    Jag är också orolig för samhällets syn på kön. Vet en gång jag nästan dog när en tvåårig flicka skrattade åt min då fyraåriga son som hade rosa strumpor på sig… Vet att det är helt omöjligt att komma undan den här typen av reaktioner och folks syn på vad kön är, vilka färger, leksaker och sätt att vara gör kön. Men det är klart att jag kämpar hårt ändå. Det har alltid intresserat mig och idag läser jag Genusvetenskap på Universitetet den här terminen.

    Just det där med att inte kunna påverka hur andras synsätt kommer påverka våra barn är nästan så läskig att jag skulle vilja stänga in min son. But I´m no Fritzl så min son är ute och leker som alla andra och man får helt enkelt göra sitt bästa antar jag… 🙂

    Men kul att du ska få en dotter i alla fall. 🙂

    • Jag tycker inte att det är konstigare att önska ett visst kön än att önska att barnet blir bra på idrott/är utåtriktad/är konstnärlig osv. Allt det är ju bara småsaker i sammanhanget och inget att hänga upp sig på.

      Ha ha, jag tänkte senast i morse på att jag ville stänga in mina barn av rädsla för vad världen kan göra mot dom. Det tar någon sekund innan förståndet hinner ikapp den tanken, för hur otäcka skulle inte barnen bli om dom var helt isolerade? Och inte heller vill jag stänga in dom i någon skyddad verkstad under uppväxten utan vill att dom ska få bli lagom härdade. Även om det känns otäckt.

  6. Nä jag tycker väl heller inte att det är onormalt att önska sig ett visst kön men jag vet att det finns många som dömer en om man säger något. Jaha, så om det skulle vara en pojke skulle du adoptera bort det eller göra abort då? Ungefär som om de missat hela poängen och kanske inte fattar att är det en pojke så skulle jag vara glad ändå i sista slutänden liksom. 🙂

    Ja stänga in de är en frestande tanke ibland.. Eller skaka liv i andra föräldrar så att inte mitt barn blir påverkat på sätt som jag kanske inte alltid tycker är okej…

  7. Ah, jag tycker att det är otroligt mycket enklare att vara tjejmamma än killmamma. Det är sjukt mycket roligare att peppa än att hindra. (typ ”ta för dig mer” resp ”skjut inte med pistoler”) Att man blir som man umgås är ju barn det största beviset för, och jag tycker att generellt är killar i åldern 5-10 år så jäkla värdo. Det får man inte tycka, men ärligt talat. Hur jäkla kul är det med pinnar och spääääderman? Jämfört med hästar och rosa? I know what I’ll pick liksom.

    Så om vi utgår ifrån vilken könsroll som suger värst så tycker jag att det är den grabbiga pojken. Den fjösiga flickan kan man lättare uppmuntra till att bli tuff, det är inte heller lika provocerande.

    • Nej, jag tycker helt tvärt om när det gäller 5-10 års ålder på barn. Jag lekte helst med pojkar eftersom jag tyckte tjejlekar var så tråkiga. Jag sprang runt i skogen och sköt monster, letade vapen och byggde högkvarter. Tyvärr kände jag mig allt för ofta tvungen att leka med tjejer i skolan och under barnomsorgen för att passa in. Har än idag minnen om hur fruktansvärt tråkigt det var att leka ridskola.

      Det var först när jag blev 12-13 år som jag vågade göra just det jag ville, oavsett vilka jag då umgicks med. Resultatet blev att mina tjejkompisar trodde att jag var tillsammans med en av killarna – helt enkelt eftersom det var omöjligt att umgås med en kille utan att vara ihop enligt deras logik.

      När det gäller könsroller så vill jag att båda mina barn ska vara tuffa och ”pojkaktiga”. Jag suger på att kompensera i min sons uppfostran eftersom jag själv saknar många feminina sidor.

Kommentera

