Liesl och Robin to the rescue

Jag har lite svårt för hjältebegreppet. Många gör bra saker som jag kan beundra men samma människor gör också idiotiska saker. Det har tagit mig ett bra tag att inse det. Som liten letade jag nämligen ständigt efter ofelbara människor, en hjälte som kunde leda mig och skydda mig. Nu har jag lärt mig att det finns bra och dåliga handlingar – inte bra och dåliga människor. Och jo, visst vet jag att man inte alls behöver tolka begreppet ”hjälte” på det sättet men jag gör det och undviker därför att använda det.

Så istället berättar jag om min barndoms superhjältar.

Jag tittade nästan tvångsmässigt på Sound of Music när jag var liten. Minst en gång per dag. Liesl var min favorit, hon var så fin och hade så fina kläder. Men hon var väldigt tråkig så när jag lekte att jag var Liesl så fick hon sluta sukta efter Rolf och börja bekämpa brottslingar istället. Vid den tiden i livet så gick även Batman & Robin på TV, den gamla herdeliga 60-tals versionen och därför fick Robin hoppa in i fantasileken som Liesls side-kick. Och vilka äventyr dom hade tillsammans, under många år och på varje plats där jag var!

Bloggvärldsbloggen

Kommentera

