Det är naturligt att vara onaturlig

Vi lever i ett samhälle som är långt ifrån naturligt. Vi lever faktiskt knappt naturligt på något plan och vi ser det som självklart!

Vi färdas i enorma hastigheter, räddar folk som har cancer och barn som föds i v. 24. Vi bor i supersmå familjer, äter oss mätta varje dag och inte på mat som är ”naturlig” alla gånger. Vi åker till månen och tar hand om handikappade. Vi äter mediciner och tar vaccin.
Inget av detta är vad man skulle kalla naturligt men vi tycker det är OK eftersom det förbättrar vår vardag och gör (i alla fall ibland) mer nytta än skada.
MEN när vi får BARN då ska allt helt plötsligt vara NATURLIGT! Amning ska vara normen. Mamman som primärvårdare är det naturliga och därmed det bästa.
Varför kan vi inte vara lika onaturliga där? Om det passar bättre?
12 thoughts on “Det är naturligt att vara onaturlig

  1. Visst, vi lever i ett samhälle som till stor del är konstlad och onaturligt men är det konstlade och onaturliga verkligen ett ideal värt att eftersträva?

    Att få barn är naturligt och att amma barnet likaså. Vad är det konstiga i det? Att det faller på mammans lott att amma ungen är väl ingen konstig norm? Det är ju trots allt hennes pattar som står för mjölkproduktionen.

    • Man behöver inte stäva efter det men inte heller undvika det. Om det mest smidiga är att mata barnet med ersättning så är det också ett bra sätt att ge barnet mat.

      • Det håller jag verkligen med om. Det finns alldeles för mycket pekpinnar när det gäller omvårdnaden av sitt barn.

        Ersättning är ju ett måste om det visar sig att mamman av en eller annan anledning inte ammar. Barnet måste ju ha föda annars dör det ju.

        Folk ska vara försiktiga med att moralisera om sådant de inte har någon kännedom om. Låt alla göra det som är bäst för dem själva.

        Om mjölken rinner till utan problem och amningen fungerar så är ju det hur smidigt som helst, gör det inte det, måste man ju ha ett alternativ. Man kan ju inte bara lägga sig ner och dö.

      • Nej, och i ärlighetens namn så krävs det inte mer än att mamman ska känna sig obekväm för att ersättning ska vara ett bättre val enligt mig.

  2. Stressad mamma, stressad bebis.

    Jag hoppas innerligt att alla mammor kunde känna styrkan att inte bry sig om omgivningens åsikter. Men som nyförlöst och hormonstinn moder är det inte alltid det enklaste.

    Min barnmorska började truga när ungen var helt nykläckt, inte ens moderkakan hade kommit ut. Hon skulle dit och pilla på mina tuttar och var helt obstinat för att han inte smackade med läpparna eller gapade stort. Herregud. Det slutade med att han sög sönder mina bröstvårtor och att jag fick mjölkstockningen dag 2. 40 graders feber med sprillans nytt medlemsskap i mammaklubben och arg bebis var inget hit. När jag ringde amningsjouren och berättade om min mjölkstockning anklagade de mig för att ha slarvat med amningen. *suck*

    Till slut släppte allt iallafall och jag ammade Toddo tills han var 1,5 år. Det funkade för oss. Om ett par veckor är det dags för plopp igen. Ska bli spännande att se hur det blir denna gången.

    Jag håller med dig!

    • Ja, det är så synd att man ska behöva bli utsatt för sådan. Och lika illa är det när mammor som vill amma blir pressade att ge ersättning.

      Det borde inte vara svårare än att man FRÅGAR hur mamman vill ha det och ger INFORMATION och hjälp utifrån det.

Kommentera

