Nej, idag orkar jag inte

Sonen har varit på sitt första barnkalas. Alla barn från dagiset var bjudna så egentligen var det som en vanlig dag men på ett annat ställe, med föräldrar och en stor mängd godis och fika. Det var helt perfekt för dom föll in i sina väluppfostrade roller och lekte snällt och roligt med varandra. Samtidigt som föräldrarna kunde sitta och lära känna varandra. Allt kul att veta hur Lisas mamma egentligen ser ut, och om Kalles pappa är så där bufflig som man kan tro.

Tre timmar flög förbi och jag kände mig riktigt glad efteråt. Särskilt eftersom jag hade haft en långt samtal med en annan mamma om just jämställdhet och föräldraledighet. Hon hade en helt annan inställning till detta än jag men tyckte det var jätteintressant att höra om hur vi hade gjort. Det blev ett givande samtal för oss båda och även för andra föräldrar runtomkring som också började diskutera ämnet.

Så när jag återvänder till familjeliv.se och får höra argument som ”någon måtta får det vara med den här jämställdheten” och ”nog för att män och kvinnor ska vara lika, men Danitra går för långt!” så blir jag så trött. Ikväll orkar jag inte bemöta deras idioti och envisa misstolkningar. Ikväll ska jag äta lite B&J’s och se en film.

Kommentera

