Ni glömde två myter

*Amning förebygger allergier*

Myt/obevisat – en del forskning tyder på att amning förhindrar allergier annan tyder på att det ökar risken för allergi. Det är alltså obevisat.

*Amning stärker immunförsvaret*

Myt.

Istället för att kopiera så länkar jag direkt till min källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2007/nr-3-2007/portrattet-agnes-wold–hemmasnickrade-teorier-om-allergier-ska-bort/

http://www2.gu.se/GU-journalen/6-00/sida_4.html

AoB

7 thoughts on “Ni glömde två myter

  1. Det är ganska lustigt det där, jag tycker att det bara är fler och fler utav amningens ”fördelar” som blir motbevisade :p

    Det är väl så vitt vad jag kan läsa mig till nästan ingenting som är bevisat, extremt mycket är rena teorier och spekulationer.

    • Ja, jag får samma intryck. Från att ha sett bröstmjölken som närmast en magisk dryck så har jag gått till att se lite mer krasst på det. Visst är det fascinerande att vi kan producera mat via vår kropp (även om jag mest tycker det är äckligt) men det blir friska, glada barn av dom som får ersättning också. Några stora, vetenskapligt bevisade skillnader har man ju inte kunnat hitta.

  2. Jag börjar mer och mer uppfatta amning som en princip sak för många, det handlar på något sjukt och vrickat sätt om att man ska bevisa att man är värdig sitt barn genom att vara totalt självuppoffrande och göra saker som man inte vill. ”älskar du ditt barn så gör du ALLT som är bäst för ditt barn” typ.

    • Absolut! Jag hör om så många mammor som, liksom du, led genom amningsperioden men som stolt berättar att dom aldrig skulle gett upp eftersom dom vill ge sitt barn det bästa. Och visst, fine – om det gör dom glada så inte mig emot. Men jag kan bli ledsen när jag tänker på alla kvinnor som läser detta och tror att dom också måste fortsätta lida för att vara en bra mamma.

      Jag är inte EMOT amning. Det är skitsmart och miljövänligt – men INTE livsnödvändigt. Agnes Wold säger det så bra:

      ”Att föreställningen om amning finns kvar kan till viss del handla om kontroll och moralism. Agnes Wold tror inte att det är en slump att kristdemokraterna tycker det är bra med full amning i sex månader.
      – Då går det per definition inte att dela föräldraledigheten lika. Idag råder det för övrigt i princip konsensus om att alla svenska kvinnor ska amma i sex månader, fastän ingen vetenskap visar att svenska barn blir friskare av det. Vad som däremot händer är att pappans position som pappa respektive kvinnans position på arbetsmarknaden försvagas.”

      • Fast det där citatet av Agnes Wold är inte sant. Det finns forskning som visar klara hälsonackdelar för barn som helammas kortare tid än 6 månader i industriländer, stora epidemiologiska studier. Har öht svårt att ta henne på allvar när hon pratar amning eftersom hon alltid lyckas få fakta om bakfoten på något sätt.

  3. det är just det som jag tycker är provocerande när man diskuterar amning ”Jag blödde, grät, hade 47 mjölkstockningar och hatade att amma, men jag gjorde det för att jag är bered att göra allt för mitt barn” Det är indirekt att säga att de som inte vill amma skulle bry sig mindre och vara mindre engagerade, det är modernt att vara martyr nowadays…

    Amning är skitbra, om alla inblandade är med på noterna och trivs med det, men ingen ska behöva plåga sig igenom något bara för att det är en patetisk status grej att att lida mest och ändå fortsätta.

    Amning är ju världens bästa (?) argument för att argumentera emot att lagstadga delad föräldraledighet, vem vill säga till en stackars ammande moder att hon inte får amma så länge och mycket hon vill? Jag tycker att det är flera hundra gånger viktigare att att barnet får lika god relation till båda föräldrarna än att amningen prioriteras, för min del alltså.

Kommentera

