Ökat föräldravåld mot små barn

Våld mot barn ökar och jag är inte förvånad.

Nästan varje dag läser jag om föräldrar som minsann inte daltar med sina barn. Föräldrar som lär sina barn veta hut och ser till att deras barn uppför sig!

Jag läser om hur dom kan behöva ”ruska om”, ”knäppa till”, ”stänga in” eller ”daska till” sitt barn för att uppnå detta. Fina omskrivningar för att ”skaka”, ”åsamka smärta”, ”isolera” och ”slå”.

Allt fler tycker detta är bra sätt att agera inom barnuppfostran, allt färre reagerar på att det händer. Allt fler barn blir slagna, förnedrade och övergivna. Men hey! Dom lär sig veta hut i alla fall!

Ökat föräldravåld mot små barn – Allt om Barn.

10 thoughts on “Ökat föräldravåld mot små barn

  1. Aga/att slå barn har aldrig fungerat som uppfostringsmetod. De barn som uppfostras så sköter sej enbart när den som slår är i närheten och de vet bara att vissa saker leder till slag, inte varför man inte ska göra det ena eller det andra eller grunden till varför vissa beteende inte är ok, de vet bara att det leder till slag men bara om det upptäcks av den som slår…

    Jag har många barn och jag har aldrig mer än behövt lägga lite skärpa i rösten för att de ska förstå vad gränserna går och jag har ofta fått höra att mina barn är både artiga och lugna så uppenbarligen fungerar det att vara en lugn och sansad person kring sina barn, det smittar av sej 🙂

  2. Jag har läst en massa störda trådar på FL om det där ”vadå? att daska till på blöjbaken är ju inte barnmisshandel?!” att man slår barn överhuvudtaget är illa, men barn med blöja till och med? Har folk inga gränser?

    Jag och min syster pratade om det här om dagen, väldigt många föräldrar har ingen baktanke, inget mål och ingen plan för sitt föräldraskap och sin uppfostran, allt de eftersträvar är lydnad och diciplin, ganska tradigt.

    Man kan knappast uppfostra sina barn till att bli sympatiska, medkännande, godhjärtade, självständiga och bra människor med dask och skrik.

  3. Man får vad man sår och man får de barn man förtjänar kan inte vara mer sant… Blir ett barn slaget så är risken överhängande att de också tar till nävarna i stället för att lösa en konflikt på annat sätt. Ett barn med gapiga föräldrar är sällan ett barn med lågmält tonläge osv. osv.

    En stor vuxen som måste ta till nävarna mot ett försvarslöst barnför säger väldigt mycket om den vuxne.

  4. Svenska journalister har en tydlig politisk agenda – därför skrivs det aldrig i tidningen om de verkliga orsakerna bakom det ökade våldet i samhället.

    ”Generellt ligger journalistkåren till vänster om sin publik. I sakfrågor märks skillnader i synen på exempelvis flyktingmottagningen i Sverige. 11 procent av journalisterna vill minska flyktingmottagandet mot allmänhetens 49 procent.”

    Källa: Svd
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_208921.svd

    • Vad bra! Jag har länge ”vetat” detta men saknat källa på det men nu bokmärker jag länken.

      Men vad den verkliga orsaken är till det ökade våldet, det kan nog bero på flera olika saker. Vad tror du är orsaken?

  5. Det hela lär vara en motreaktion på 90-talets curlande av barnen. Nu ska det helt plötsligt gå tillbaka till 50-talsmetoder och det fattar jag verkligen inte! Vad var det för fel på de ganska pedagogiska och ljumma uppfostringsmetoderna som fanns under 70-80-talet.

    Jag tror dessutom att det finns en fara med alla dessa Nanny-program som går på tv. Folk tar till sig skamvråtaktiken trots att den utvecklats för att temporärt bryta ett dödläge hos kraftigt disfunktionella familjer, inte vanliga Svenssons med envisa knodds!

    • Ja, visst lär det vara så. Kanske hänger det ihop med hemmaidyllstrenden som också den luktar upphottat 50-tal?

      Ska man hinna plantera, klä om stolar, baka surdegsbröd och jobba så kanske man inte har tid med pedagogiska uppfostringsmetoder?

Kommentera

