Barnförvaring

Barnomsorg är ett intressant ämne och i vissa kretsar ett hett ämne. När ska barnet börja, var och mellan vilka tider?

Enligt vissa är det inget annat än ”barnförvaring”, bara ett ställe för föräldrar att lämna in sina barn medan dom utför sitt arbete. Därför ska man då undvika att lämna sina barn där så länge som det är möjligt – i all fall tills barnen är 4-5 år gamla. Istället ska barnen vara hemma hos den som kan ta hand om dom bäst nämligen en förälder mamma. Det är det NATURLIGA och  där kan barnet tulta runt i trygghet och harmoni – det ideala för alla små bässar!

Jag ser det lite annorlunda. För mig är det nämligen inte så självklart normalt att en ung och frisk människa ska stanna hemma och ta hand om ett barn bara för att hon råkat föda det (för låt oss vara ärliga och säga att det är 99,99% kvinnor av dom som är hemma länge med barn). För mig är det mer naturligt att barnet får vara med andra barn, stora och små. Det är för mig naturligt att sunda, erfarna vuxna tar hand om barnet med en blandning av professionalitet och kärlek. Dessutom märker jag hur just detta funkade utmärkt för vår familj.

I vårat samhälle så lever vi i så små, små familjer och åsikten om att dessa små enheter ska klara sig själva tycker jag är fel. Då ser jag inte dagis som ett förvaringsställe utan som en förlängning av vår familj och vår sons pedagog går också efter benämningen ”dagmamma”. Jag är fullt medveten om att det inte funkar så bra på alla ställen, jag vet att vissa barn tvingas tillbringa dagarna på stökiga förskolor med ständigt ny personal, dålig mat och dåliga lokaler och det är fel! Men barnomsorg som är skött på rätt sätt är inget dåligt. Det är något bra och något många av oss behöver för alla är inte lämpade för att vara hemma på heltid någon längre tid utan funkar allra bäst som deltidsarbetande deltidsförälder (jag antar att jag måste lägga in något klyschigt ”men man är alltid mamma i hjärtat oavsett var man befinner sig” så att ingen missförstår?).

Kommentera

