If I was a rich girl

Det verkar vara en lek som alla lekt, en tanke som alla har tänkt.

”Vad skulle jag göra om jag hade obegränsat med pengar?”

Jag roade mig rätt ofta med det under nätter när jag inte kunde sova. Tänkte igenom vilka saker jag skulle köpa och all underbart god hämtmat jag skulle köpa med hem (ja, jag älskar god mat mer än kläder). Men sen hände något. Jag insåg hur paralyserad jag verkligen skulle bli av en så gigantisk mängd pengar. Jag skulle vilja skänka med till vem och vilka och hur mycket? Och att handla så mycket? Resa? Äga? Skulle jag verkligen ha samvete nog att göra det mot naturen och framförallt mot mina medmänniskor. För nu när jag tänker på obegränsade mängder pengar ser jag bara alla svältande, sjuka och skadade människor som finns runt om i vår värld.

Jag gör mycket lite åt det nu och jag vet att jag skulle kunna göra mer. Hade jag haft miljoners miljarder så skulle jag vara tvungen för att inte bli galen. Jag hoppas i alla fall att jag skulle bli det och att jag inte skulle åka runt i en ny bil, med ny mobil och massa hämtmat i baksätet utan att ens reflektera över dom som inte har mat alls.

Bloggvärldsbloggen

Kommentera

