Diciplin till att vara hemmafru?

Jag tycker det verkar lite mysigt att gå hemma och pyssla. Baka eget surdegsbröd, vika in matchande handdukar i att gammalt träskåp, sy eget lapptäcke, sylta, safta och pickla frukt och bär från en alldeles egen och alldeles lagom vildvuxen trädgård. (Enligt DN så är detta en ny trend?)

Ja, lite som Clara visar i sin blogg.

Det är ju inte helt utan orsak som jag känner längtan efter det här. Vi är mitt inne i en rätt stor trend där hemmapysslandet plötsligt har blivit big business med TV-program, tidningar och butiker. Och lite synd är det att det faktiskt nästan enbart är ett kvinnligt ideal (männen bygger om veranda/kök/carport under sommaren, kvinnorna ska baka och pyssla under hela året) trots att målet fortfarande är att yrkesarbeta.

Jag har tidigare beskyllt bloggandet och det stora informationsutbudet för kvinnors stora krav på sig själva. Och jag gör det igen. Det är inte besynnerligt att jag ibland känner lite prestationsångest när Clara pysslar i sitt alldeles egna hus, Mymlan hinner med att läsa alla bloggar som finns av intresse, Ketchupmamman alltid finner lustigheter i livet småbarnsmamma, Linna lever flashigt storstadsliv och skriver poetiskt om det.  Alla dessa bloggare bildar tillsammans überkvinnan och jag, trots min höga intelligens, kan inte låta bli att påverkas. Inte minst eftersom jag är lite bättre än dom flesta på mycket men inte riktigt bra på något. Jag har inte en egen talang där jag representerar en del av überkvinnan.

Hur gärna jag än önskar att jag kunde ha ett eget företag, plugga, leka pedagogiska lekar med barnet, baka allt från skratch och diska efteråt, pyssla, uppleva och klä mig snyggt (och blogga om allt) så har jag inte diciplinen. Jag har faktiskt noll diciplin. Det är därför lägenheten är rätt tråkig, stökig och jag arbetar som servitris.

2 thoughts on “Diciplin till att vara hemmafru?

  1. Haha.. skönt inlägg med sköna reflektioner. Jag håller med dig. Vi vill vara dem alla och kunna plocka fram dem var och en ur fina pilleraskar då tillfället kräver det. Men så funkar det ju tyvärr inte. Kanske borde vi sluta läsa bloggar (och tidningar, och websidor, och tv-program, och..).

Kommentera

