Jag har mängder av tid

När jag läser att Bloggvärldsbloggens veckotema är ”tid” så slås jag av en förnimmelse. Jag har skrivit om det här en gång, eller pratat om det. Jag tror det var nationella provet i svenska under gymnasiet. Det jag resonerade kring då är desamma som idag nämligen att tidens värde beror på vad man fyller den med.

Jag anser mig själv vara en tidsradikal, tidsprovocerare eller kanske bara obstinat som vanligt. Anledningen är att jag värderar tid och dygnets timmar på annat sätt än andra. Som Mymlan också nämner så reagerar jag kraftigt mot synen på morgonpigghet som bättre än kvällspigghet. Varför skulle kvällen och nattens timmar vara lägre värderade som produktiv tid än dagens? När jag var ung så sa min mamma att dom viktigaste timmarna för nattsömn var dom innan midnatt vilket fick mig att slå bak ut. Varför skulle inte min nattsömn på 8 timmar vara lika bra som hennes på lika många timmar bara för att dom var olika placerade på dygnet?

Inte heller kan jag förstå varför tid utomhus när vädret är vacket skulle vara mer värt än tid inne vid samma vackra väder. Att sitta inne under en solig dag, i alla fall om det är den första soliga dagen på länge, verkar för många vara ett förskräcklig beslut. ”Man måste ju passa på och utnyttja dagen, det kommer ju så få!” Vid vackert väder så är det bara utomhustid som är någonting av värde, väljer man att vara inomhus så ”slösar man bort” en hel dag. Jag förstår inte detta alls eftersom min vilja att vara inne eller ute sällan styrs av vädret. Är jag ute bara för att solen skiner trots att jag egentligen vill vara inne så anser jag min dag är bortslösad.

Och till sist. En timme är vad den fylls med. En timme av sömn är snabb, ointressant i innehåll och mest ett nödvändigt ont. En timme på arbetet kan vara slående likt i värde. En timme fylld av lek med sonen är hundra gånger mer, därför gör det inget att sömn och arbete överstiger timmarna med lek.

Kommentera

