Blir du avundsjuk? Det blir inte jag.

När jag läste om det i papperstidningen till frukosten så tänkte jag låta bli att blogga om det. Men när jag nu stöter på samma artikel på dn.se så kan jag inte låta bli. Särskilt inte när jag läser kommentarerna.

Det handlar om brats/stekare/jetsets. Det handlar om lyteskomik, champange och alldeles för mycket pengar. Det som är mest facinerande är att dom tycks tro att deras liv är något som ”vanliga” avundas. Att alla går runt och önskar att dom också kunde leva deras liv. Alla kritiska eller hånfulla kommentarer avfärdas som just ett uttryck för avundsjuka, dom flesta verkar inte förstå att dom faktiskt framstår som ett stort skämt!

Men jag kan helt ärligt säga det att jag inte är avundsjuk. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte föddes in i den miljön! Och framförallt så är jag riktigt tacksam över att jag inte avundas dom deras liv. Hur kan man avundas någon som fäller kommentarer som:

– Många sparar ihop pengar hela året bara för att kunna vara kung i baren under en vecka, det kommer många snickare och så, säger han med en besviken blick. Det är fem år sedan han besökte Stockholmsveckan senast, något han förklarar med att festandet blev för ”roffigt”.

8 thoughts on “Blir du avundsjuk? Det blir inte jag.

  1. Tjena!

    Om du har råd att leva detta liv som dem beskriver i artikeln men avfärdar det så respekterar jag vad du skriver. Jag tror dock inte du har ett det valet. Således har du ingen talan.

    • Hur får du ihop det?
      Jag behöver inte ha fysiken till att bestiga Mt Everest för att veta att jag inte vill.
      Jag behöver inte kunna tyska eller italienska för att veta hur ogärna jag vill sjunga opera.

    • Jag är också tacksam över att jag inte lever ett liv som går ut på att tjäna pengar och visa upp det för så många som möjligt! Men som någon skrev tidigare, det ger iallafall bra skatteintäkter 😀

  2. Jag förstår att Erik här ovan så hemskt gärna vill att vi andra skall avundas det Stefan och de andra håller på med, för när allt kommer till kritan är det ju det det hela handlar om – att hävda sig gentemot andra. Det är ju inte roligt på riktigt.

    • Ja, visst känns det lite så. Som att hela livsstilen bygger på att den ska avundas? Varför häller man annars ut den dyraste champagnen?

      Tanken på att inte vara avundad kanske är lite obekväm?

  3. Hur tänker du? Du bloggar om HTC och iPhone, är inte det nästan lika ytligt som de i artikeln? Försök att hitta andra värden i livet än prylar.

Kommentera

