Mitt underbara Skåne!

Av alla släktingar som vi regelbundet besöker så är det bara min mormor och morfar som bor kvar i samma hus som under min barndom. Och av alla släktingars hus så är det just detta som jag helst ska vara kvar. Besöken hos mormor och morfar har nog varit de allra bästa stunderna i  min barndom. Mormor var dagisfröken och en väldigt omtyckt sådan. Morfar outtröttlig lekassistent som bar ut möbler, filtar och leksaker i trädgården så att man kunde bygga kojor. Regniga dagar bakade vi kakor och läste böcker. Soliga dagar åkte vi till havet och spenderade timme efter timme med sol, bad och böcker.

Dessutom kombinerade vi dessa besök med roliga utflykter till Legoland, Tivoli eller ibland en charterresa. Eller så åkte vi bara iväg till något av Skånes alla slott (en gång snodde vi fläder blommor från en av slottsträdgårdarna som vi gjorde ”Slottsflädersaft” på).

Nu när jag kommer hit så luktar allt likadant, möblerna är desamma och står på samma plats och leksakerna som sonen leker med är desamma som jag lekte med för 20 år sedan. Jag tycker nästan att min kära mormor och morfar är som då, även om jag vet att det är en orimlighet. Så det känns faktiskt som att jag återigen får uppleva min barndoms lyckligaste stunder, men nu i rollen som mamma (som mamma kan  man åka in till Lund och shoppa).

Kommentera

