80-talist med ångest

Nej, åttiotalisterna är inte alls kaxiga och ytligt optimistiska – de djupa huggen i välfärden under 1990-talet har gjort dem till en generation av rädda och utslagna. DN

Vart enda nytt skolår började med orden: ”Ja, vi brukar ju [fyll i valfri kul händelse] men på grund av alla besparingar så blir det inget sådant i år.” 

Visst påverkar sådant ett barn som just börjat lära sig hur världen och samhället hänger ihop. Jag har alltid varit rädd för att bli arbetslös, jag siktade inte på ett drömjobb utan på ett jobb överhuvudtaget. Är mina låga förhoppningar om livet ett resultat av att jag är född mitt på 80-talet? Är det för att jag upplevde världen som otrygg och opålitlig som jag gifte mig och skaffade barn så tidigt?

Kanske är det så. Det var i alla fall exakt 24 år sedan jag föddes idag. Solen lyser och jag har ett jobb att gå till. Ville visa upp dagens klädsel, mest på grund av mina strumpor men det var klurigt märkte jag så jag fick ta till en yogapose. Glad vår på er!


5 thoughts on “80-talist med ångest

  1. Nice outfit! Och vad smal du är!

    Håller med, är nog snarare en skrajsen 80-talist än en kaxig dagdrivare som det verkar som att man ska vara.

    By the way, grattis, har redan skrivit på FB men man kan aldrig få ett grattis för många gånger.

    Grattis, grattis, grattis, grattis, grattis, osv, osv…

  2. Sofia: Äh, så smal är jag inte hittade mest en tursam vinkel. Men smalare än du antar jag. 😀

    Tackar för gratulationen!

Kommentera

