Skriet från Kärnfamiljen

Fick den på posten idag tillsammans med ett födelsedags paket från min mormor. Jag fick en underbar bild på mig som ettåring tillsammans med min gammelmormor och gammelmorfar. Min gammelmormor dog i somras vid den respektabla åldern 100. På bilden sitter jag i hennes knä och vi pillar på mina tår. Det underbara är att vi har en nästan identisk bild på när min son sitter i hennes knä, pillandes på sina tår.

Skriet från Kärnfamiljen går raskt in på den ojämna fördelning som råder mellan män och kvinnor inom familjen. Kvinnorna känner pressen att vara duktiga och männen slappar – grovt sammanfattat. Så därför kändes det helt rätt att strunta i disken och istället ligga kvar i sängen och läsa. Maken låg i andra sängen och tittade på TV efter att ha bryggt kaffe åt mig. Vi är så jämställda! 
Kommentera

