Äntligen slipper jag

50-öringen och därmed flera frustrerande situationer. Det är nämligen så att vissa procedurer såsom att dela nota gör att vissa slutsummor involverar det lilla ”och femti”. När det ska betalas med kort så är det skitsamma men värre är det när det är kontant. För man måste ju leta upp ett av de där förbaskade mynten i någon låda på kontoret. Visst det är frustrerande i sig men ännu värre är när en gäst kommer fram till baren för att betala, lämnar fram pengarna för att sedan se mig stå där och gräva efter växel. När jag sedan börjar förklara att jag nog inte har någon femtioöring så är det vissa idioter som inte fattar vinken utan som helt sonika nickar instämmande när jag förklarar att jag måste gå in på kontoret för att hämta växel.

Hur kan dom tycka att det är värt allt det besväret för femtio öre? 
Annonser

5 thoughts on “Äntligen slipper jag

  1. Du frågar hur dom kan tycka att det är värt allt besväret för femtio öre.

    Jag tror dom tycker att det är din ensak att ha en hög med femtiöringar förberedda. Dom antar att du hämtar en hel hög på kontoret.

    Somliga tycker säkert att ditt letande är lite bortkommet och roande.

    Om du inte vill ha en massa femtiöringar förberedda finns det en väldigt enkel lösning. Ge dom en enkrona istället. Du slipper besväret, och du står själv för dom femti öre som det kostar att slippa besväret. Det är helt rätt eftersom det är du som slipper besväret. Och du tycker ju själv att det är värt femti öre. Dessutom kan somliga gäster tycka att du elegant och smidigt undviker att gneta om småpengar, och därför få lust att komma tillbaka.

    Att du kallar dina gäster för idioter är alltså helt fel. Det är inte dom som bestämmer att du ska göra dig så mycket besvär för att slippa ge dom femti öre extra.

    Mot slutkonsument finns det en helig princip att erbjudet pris gäller. Det kanske man glömmer lätt i en bransch där dricks är vanligt. Men pröva att säga i en mataffär att priset på hyllkanten är en liten, liten aning lägre än dom tror i kassan. Dom kommer garanterat att lägga all den tid som det kostar dom att kolla om det stämmer. Kanske ordnar dom så du slipper vänta, genom att låta dig betala det lägre pris du själv angav innan dom kollar. Men kollar gör dom, och det snabbt. Det är enormt noga.

    Skulle felet gå åt andra hållet tar dom det mycket, mycket lugnare. Att råka ge kunden lite rabatt skadar inte. Sånt kollar dom när dom får tid.

  2. Du frågar hur dom kan tycka att det är värt allt besväret för femtio öre.

    Jag tror dom tycker att det är din ensak att ha en hög med femtiöringar förberedda. Dom antar att du hämtar en hel hög på kontoret.

    Somliga tycker säkert att ditt letande är lite bortkommet och roande.

    Om du inte vill ha en massa femtiöringar förberedda finns det en väldigt enkel lösning. Ge dom en enkrona istället. Du slipper besväret, och du står själv för dom femti öre som det kostar att slippa besväret. Det är helt rätt eftersom det är du som slipper besväret. Och du tycker ju själv att det är värt femti öre. Dessutom kan somliga gäster tycka att du elegant och smidigt undviker att gneta om småpengar, och därför få lust att komma tillbaka.

    Att du kallar dina gäster för idioter är alltså helt fel. Det är inte dom som bestämmer att du ska göra dig så mycket besvär för att slippa ge dom femti öre extra.

    Mot slutkonsument finns det en helig princip att erbjudet pris gäller. Det kanske man glömmer lätt i en bransch där dricks är vanligt. Men pröva att säga i en mataffär att priset på hyllkanten är en liten, liten aning lägre än dom tror i kassan. Dom kommer garanterat att lägga all den tid som det kostar dom att kolla om det stämmer. Kanske ordnar dom så du slipper vänta, genom att låta dig betala det lägre pris du själv angav innan dom kollar. Men kollar gör dom, och det snabbt. Det är enormt noga.

    Skulle felet gå åt andra hållet tar dom det mycket, mycket lugnare. Att råka ge kunden lite rabatt skadar inte. Sånt kollar dom när dom får tid.

  3. Kafpauzo: Jag tror du tar mitt inlägg på lite för stort allvar.

    Vissa är idioter och det får man tycka även när man är inom servicebranchen. Men dom får lika bra service som andra. Och inte allt för sällan så får dom en krona istället.

  4. Kafpauzo: Jag tror du tar mitt inlägg på lite för stort allvar.

    Vissa är idioter och det får man tycka även när man är inom servicebranchen. Men dom får lika bra service som andra. Och inte allt för sällan så får dom en krona istället.

  5. Jag tycker att man borde ha gjort de nya reglerna om avrundning symmetriska så att lika många belopp hade avrundats nedåt som uppåt. De nu beslutade reglerna innebär att fler belopp går uppåt än nedåt. HORRIBELT är ordet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s