Varför blev äktenskapet en kvinnofälla för en så medveten och intelligent kvinna som Skugge?

Ska börja att reflektera över den första frågan jag ställde i ett tidigare inlägg.

Det är inte bara Skugge utan många, välutbildade, medvetna och intelligenta kvinnor som inser att dom hamnat i ”kvinnofällan” efter att dom gift sig och fått barn. Varför är det så? Varför tillåter man det?
Min gissning är att mycket beror på vår bild av hur ett äktenskap och hem ska se ut. Hur barnuppfostran ska gå till, hur tvätten ska tvättas. Och kanske framförallt hur den första tiden med ett barn ska vara. Många vill och anser nämligen att kvinnan ska vara hemma på heltid den första tiden. Då är det inte konstigt om kvinnan tar på sig större delen av hushållsarbetet samt skapar en bättre relation med barnet. Hon lär sig barnets personlighet, rutiner osv. Även om mannen är hemma senare så ser jag ofta att kvinnan ändå vill behålla kontrollen, förmodligen även pga av uppfattningen från sin egen uppväxt och samhället i stort. 
Detta är ju egentligen inte bara gissningar från min sida utan det finns även studier kring detta, men jag orkar inte leta upp några nu. 
På ett rent personligt plan så kan jag se att detta stämmer. Eftersom min man tog nästan all föräldraledighet så blev han primärvårdaren, gjorde det mesta hushållsarbetet och hade koll på sonens behov. Som duktig mamma så har jag också tagit på mig ansvar men i och med hans försprång så har vi blivit mer jämlika enligt mig.
Sen är jag också så förbannat lat att jag inte orkar bry mig om att han tvättar på ”fel” sätt eller hittar lösningar på hushållsarbete som jag tycker är dåliga. Hellre det än att jag gör det. Jag tror fler kvinnor, t ex Skugge, skulle må bättre av att bli lite latare och släppa kontollen.
Kommentera

