Sjöfart – en minoritetsgrupp?

Satt och kollade igenom SR:s podradioutbud och kommer då ner till kategorin ”Minoriteter & Språk” och där hittar jag, mellan Samiska nyheter och International Arabiska, Sjöfartsmagasinet!

Nog för att det finns rätt få sjömän i Sverige och nog för att dom är lite ”egna” man att kalla dom för en minoritetsgrupp kanske är att ta i. Eller är det deras språk som placerar dom i den kategorin? Mitt pappa sjökaptenen kan i och för sig vara svår att förstå för vissa men det har jag alltid trott hängde ihop med hans skånska.


(Det här är ett lite äldre inlägg som jag kopierat från min gamla blogg. Nu ligger Sjöfartsmagasinet bland ”Språk”, mellan SRI Ryska och SRI Tyska. Lika konstigt det.)

Kommentera

