SFI, invandring och en underbar människa

Min ”storebror” är underbar. Han kom hit från Irak för mindre än ett år sedan eftersom han blev utsatt för mordförsök av muslimska fundamentalister (han utförde ett arbete som inte var ”halal”, jag tror jag förstod honom rätt). Så nu är han ensam i ett kallt land som är svårt att förstå. Han saknar sin familj, han kämpar med språket och vet inte vad som kommer hända i hans liv.

Men han är samtidigt en av dom mest optimistiska människor jag träffat. Han påminner mig att le, han påminner mig om vilken tur jag har som har en så vacker son. Han hittar glädjeämnen i vardagen, han pratar om hur viktigt det är att lära sig svenska och lära sig svensk kultur. Och han är sin egen bästa lärare. Eleverna på många SFI-skolor borde avundas honom, för han tar varje tillfälle han får till att lära sig mer. När ett ord dyker upp som han inte förstår så frågar han vad det betyder, sen vill han att man skriver det på ett papper och sen använder han ordet i olika meningar resten av dagen.
Han pratar ofta om att han vill börja i skolan för att lära sig svenska men jag tror att han redan nu går den bästa utbildningen. Den här underbart skrivna artikeln gör mig mer övertygad om den saken.
Kommentera

