Duktiga flickor bråkar inte

När man inte läser kvällspressen så missar man en hel del som större delen av svenska folket verkar engagera sig i. Ofta är det helt ointressant för min del, Let’s Dance, Melodifestivalen och liknande är inte min grej.

Men då och då dyker det upp något intressant som det här ”bloggbråket”. Jag tror jag har uppfattat det rätt:
Ebba von Sydow känner sig stressad och otillräcklig och går ut med varning om att köra slut på sig själv vara för att man vill vara en ”duktig flicka”.
Linda Skugge läser detta och blir irriterad på att Ebba klagar när Linda gör allt som hon gör, mer därtill och dessutom tar hand om sina snorungar. Först när Ebba har klämt ur sig en avkomma så får hon klaga.
Och sen är ”bråket” igång. Är Ebba bortskämd eller är Linda trångsynt? Jag har en rätt självklar uppfattning om saken. Antingen så har Ebba lika mycket rätt som Linda att känna stress och klaga över detta eller så har ingen av dom rätt till det eftersom det finns våldtagna, svältande barn i Afrika. DOM kan dock klaga. 
Det mest intressanta är dock att detta just kallas blogg-”bråket”. Jag anser faktiskt att det är en diskussion och en rätt intressant sådan. Är det för att det handlar om kvinnor som argumenterar om sitt privatliv? För att ingen politik är inblandad, eller teknik eller vetenskap? Även Ebba är inne på denna tanke, klicka på länken för att läsa hennes inlägg.
2 thoughts on “Duktiga flickor bråkar inte

  1. diskuterade detta med min syster häromdagen. Jag anser personligen att de två absolut inte kan jämföra sina ”plågor” överhuvudtaget. Ebba är säkert stressad över sina saker, medan en Linda är stressad över sina saker. Dessa olika saker går inte att jämföra.

    Det är ju två helt skilda världar. Sen kan man ju ha olika saker om just dessa världar men varför kan man inte bara få ha sin egen uppfattning om sitt egna liv? Det jag anser är jobbigt kanske någon annan absolut inte kan förstå, medan jag i min tur inte kan förstå hur han/hon kan tycka något annat är jobbigt, som för mig är en självklarhet.. (eh.. hängde du med? hahah! knappt så jag själv gjorde det ;P)

    Hela grejen med ”ja men JAG har det minsann värre än DIG!” är så urbota larvig.. och så ta upp nästan en hel sida i tidningen om det? *suck* sandlådan nästa?

  2. Ja, jag hänger med. Och håller med.

    Du som hänger på FL känner väl igen det här från KR och ekonomitrådarna. Någon har det tufft när det bara är 4000 kvar efter räkningarna. Då kommer någon annan och påstår att TS inte kan klaga för 4000 är mer än hon någonsin har haft. Osv.

    Smärta och lidande är relativt.

Kommentera

