Jag ammar inte eftersom jag lever [mitt liv]

Jag är så innerligt trött på amning, inte på att amma utan på ämnet amning. Jag tycker diskussionerna och reaktionerna är ur proportion. Allt för många kvinnor ammar trots att dom inte vill, och många ammar inte för att dom saknar kunskap om hur man löser problemen. Sen får dom ångest över att dom inte kan amma eftersom det överallt pratas om hur fantastiskt viktig amningen är.

Den är inte viktig, den är valfri och har en marginell betydelse för föräldraskapet – om man inte tillskriver den mer.

Vill man inte amma så ska man låta bli – utan skuld. Vill man amma så ska man göra det, hur ofta och länge man vill. Punkt. Det handlar bara om mat till ett barn, inget mer revolutionerande än det. Närhet och anknytning får man även om maten kommer från ICA.

Så därför är jag inte överförtjust i krönikor som denna. Eller att Aftonbladet lägger fram valet att inte amma som något sensationellt.

Shit vad jag är uttråkad ikväll – jag läser AFTONBLADET!

Edit: Nu har även AoB tagit upp det sensationella i att inte amma. Men det är kompletterat med en faktaartikel om hur man går tillväga med flaskmatning. Mycket bra!
Kommentera

